Innovatie is praten en doen

Innovatie is praten en Doen

Technologische innovaties zijn de laatste jaren veelvuldig in het nieuws. Je zult waarschijnlijk verwachten dat er meer wordt uitgegeven aan doorbraak en radicale innovaties. Niets is minder waar, sinds midden jaren negentig is het budget dat, door de top-1000 organisaties wordt vrijgemaakt voor radicale innovaties gehalveerd tot 11,5% (PwC, 2014). Het lijkt erop dat er meer wordt gepraat over innoveren dan dat er budget voor wordt vrijgemaakt.

“De juiste dingen doen” en “De dingen juist doen” lijken erg op elkaar maar worden niet altijd goed onderscheiden. Organisaties zijn in de beginperiode van hun bestaan vooral bezig met het vinden van de juiste dingen om te doen. Als ze volwassen zijn, en een markt hebben gevonden met een oplossing die voor klanten van waarde is verschuift de focus naar Operational Excellence, ofwel “De dingen juist doen.”. Hoe kunnen volwassen organisaties ervoor zorgen dat deze twee werelden naast elkaar kunnen bestaan?

Een nieuw tijdperk

Innovatie organiseren van binnenuit

Aan de horizon verschijnen snel nieuwe technologieën. Hiermee omgaan en tegelijkertijd de huidige operaties verbeteren vergt een nieuw soort leiderschap en organisatie. Automatisering kan de komende jaren veel taken, die voorheen onmisbaar waren, overbodig maken (Lees hier welke banen het meeste kans hebben van de automatisering te winnen of te verliezen). Doordat innovatie vooral te maken heeft met moeilijk automatiseerbare taken; zoals creativiteit en samenwerking gaan deze factoren een steeds belangrijkere rol spelen. Dit leer je niet van de een op de andere dag.

Het begint bij de realisatie dat er iets moet veranderen en dat het niet vanzelf gebeurt. In veel gevallen blijft het bij dit besef en een beperkt aantal initiatieven. Innovatie is van nature onzeker en onvoorspelbaar. Naast het vergroten van het aantal initiatieven (met hetzelfde budget) zijn er voldoende manieren om innoveren in de organisatie te borgen. Een tot de verbeelding sprekend voorbeeld is de juridische afdeling van General Electric. Door expliciet te maken hoeveel exposure een initiatief mag hebben (in termen van aantal klanten en risico) voordat bij Legal moet worden aangeklopt wordt initiatief aangemoedigd en het risico om geen actie te ondernemen verkleind.

Innovatie valt en staat met het initiatief en support van de directie. Leiders met een hart voor innovatie, die innovatie ook het hart van hun organisatie willen maken. Dit zijn de mensen die intrinnovate helpt innovatie te kick-starten en medewerkers de skills en tools aan te reiken om innovatie te borgen. We verzamelen samen ideeën uit de organisatie, testen initiatieven vroegtijdig in de markt, reflecteren op de waarde voor de organisatie en leren (vaak snel) door te doen!

Palet van diensten

Wat Intrinnovate kan betekenen
1.
2.
3.
4.
5.
6.

Dashport

2018

Samen met oneUp heb ik voor 2 voedseldistributeurs (Hoogwegt & Meelunie) een klantportaal ontwikkeld als Product Owner samen met een team van programmeurs. Hiermee worden klanten wereldwijd, en onafhankelijk van tijdzone, voorzien van de laatste stand van zaken van hun bestelde ingredienten. En wordt tijd bespaart.


website
post image

Design Sprint

2016

Sinds 2016 begeleiden we op regelmatige basis Design Sprints. Hier zie je een foto gemaakt tijdens de Tommy Hilfiger's Social Innovation Challenge met het team van ThinAir. Een bedrijf die een technologie heeft ontwikkeld om water uit de lucht te halen.



meer informatie
post image

Creatieve Sessie

2014

Inmiddels al meer dan 50 creatieve sessies ontworpen en voorgezeten. Grootte kan varieren van 3 tot 60 mensen en inhoud verschilt afhankelijk van het doel. Hier zie je een sessie met 30 mensen uit verschillende domeinen over robotisering in Zeeland.

post image

INSPIRATIE

OP DE HOOGTE DOOR IN TE SCHRIJVEN
* veld verplicht

Kies hier de manieren waarop u wilt horen van intrinnovate. Email:

Afmelden kan op elk moment door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails.

Ons Privacy Beleid kan hier of onderaan de pagina worden gevonden. We gebruiken Mailchimp als marketing platform. Door in te schrijven worden je gegevens gedeeld met Mailchimp. Hier kun je meer leren over Mailchimp's privacy regels.



referenties

lees wat anderen vinden
Ben Kirk
Chief Strategy Officer - ThinAir Water

We had such a phenomenal experience with OneUp and Myron's facilitation was pivotal to that. He guided us through our Design Sprint. He forced us out of our comfort zone and enabled us to challenge our key business issues in a creative way. He was good at keeping everyone's energy levels up in what can sometimes be an intense environment! We have taken some of the processes he taught back to London where we are using them to great effect. Huge thank you Myron and hopefully work with you again!

more references

Edgar Kampers
Founder & Director - Qoin

Myron supports us with facilitation of workshops and meetings. He makes sure that everybody is heard and all details are on the table. He is a great resource in product development, with a richness of creative and workable ideas that find their way into practice. He is welcome and cheerful, with original insights and funny language use.

David Dunne
Prof. & Director MBA Programs - University of Victoria

Myron's passion for strategy was evident from the beginning, his comments were always thoughtful, insightful and well argued. He showed strong analytical skills and the ability to back up and see the big picture. His best qualities include his curiosity and openness in the face of challenging problems, his thorough preparation and his willingness to embrace different points of view.